måndag 26 april 2010

Vägtunnelpengarna kan användas bättre

Kommunstyrelsens borgerliga majoritet har nu bestämt att satsa 410 miljoner kronor på att leda Södra huvudleden i en vägtunnel under Skärsätra. Det är bra att det norra alternativet – att dra huvudleden precis utanför Skärsätra skola och låta den stryka Kottlasjöns sydpsets – nu slutligt är bortfört från fortsatt planering. Kvar finns således alternativen befintligt läge och bergtunnel. Tunnelalternativet har många förtjänster och befintligt läge ett antal nackdelar.

Hur stora är då nackdelarna med att låta vägen ligga kvar i befintligt läge för trafiksäkerhet, framkomlighet och bullerstörningar? Är det försvarbart med den föreslagna jätteinvesteringen och de höga driftkostnaderna för en vägtunnel? Vänsterpartiets bedömning är att det inte är försvarbart att investera över 400 Mkr i denna vägsträckning. De pengarna gör bättre nytta till annat, t.ex. upprustning av ett antal av våra skolor och att snabbt komma igång med bygge av nya äldreboenden.
Trafiksäkerheten på befintlig väg kan lösas utan att göra ingrepp i tomterna längs vägen. Främst bör vägen utformas så att det blir tydligt att det är en väg i ett bostadsområde, där det inte är möjligt att köra fortare än 30 km/timmen. Detta kan markeras genom exempelvis upphöjda övergångsställen och stensättning i vägmitt och där denna vägdel börjar i Skärsätra och slutar i Mölna. Trafiksäkerheten i korsningen Södra Kungsvägen/Kottla vägen kan ökas exempelvis genom signalreglering för att undvika att mark tas i anspråk för vägar.

På sikt bör det bli planskilda korsningar med Lidingöbanan. När vägen ligger kvar där den går nu och hastigheten sänks möjliggörs ny bostadsbebyggelse vid Skärsätra och Högberga hållplatser. De planskilda korsningarna bör byggas i samband med nybebyggelsen, och markförsäljning ger då ett bidrag till kostnaden.
På olika sätt ska boende på södra ön stimuleras att åka Lidingöbanan, och låta bilen stå. Det innebär ett behov av investering i dubbelspår för att öka kapaciteten. Det är främst är ett ansvar för landstinget men innebär följdinvesteringar för kommunen, investeringar som är betydligt mer framåtsyftande än att investera i en tunnel.

/Sven Erik Wånell
Vänsterpartiets ersättare i kommunstyrelsen
Ida Luther Näsholm
Ordförande Vänsterpartiet Lidingö
Jonas Lundgren
Presstalesman Vänsterpartiet Lidingö
Birgitta Ehlin
Gruppledare i kommunfullmäktige Vänsterpartiet
Johan Båge
Styrelseledamot Vänsterpartiet Lidingö