torsdag 15 april 2010

Vi älskar frihet och ni hatar oss

När jag gick i Prideparaden i sommras så tågade vänsterns sektion förbi Moderata Ungdomsförbundet. Dessa människor skanderade då “Vi älskar frihet och ni hatar oss”. Då reagerade jag bara med fårvåning, jag hatar ingen. Såhär i efterhand har jag kommit på att det var en ren skär lögn. Inte att vi hatar MUF, det är bara ett löjligt påstående. Lögnen är att MUF/MSU/Moderaterna älskar frihet.

Ipred
Telekompaketet
FRA-lagen
Förbud mot kamphundar
Förbud mot rökning för anställda i Stockholms läns landsting

Det hela är rätt lustigt. Moderatregeringen har varit väldigt duktig, nästintill klanderfri i sin ambition att inskränka människors rörelsefrihet, online via FRA, Ipred och Telekompaktet, offline genom förbud mot rökning och kamphundar (drivs visserligen av folkpartiet men är en del av riksdagens arbete som tagits upp av en medlemmar i alliansen).

Nej, inte hatar vi MUF, men vi anser nog att frihetsbegreppet hör snarare till de som motsätter sig FRA, Ipred, Telekompaktet, Förbud mot kamphundar och rökning på krogen och inte de ungdomar som håller sådant under armarna.

Tar man det hela till en lokal nivå anser jag att satsning på att det ska vara friare och billigare att gå i musikskolan i Lidingö, fri skolmat och trygg rörelsefrihet för tjejer genom feministisk stadsplanering är frihet. Och det är vänsterpartiets politik och något som borgarna strider mot med blanka vapen.
/Jonas Lundgren