tisdag 15 juni 2010

NU BÖRJAR MAN VÄL TRÖTTNA? och What is Love 2010?

Det är nog fler än jag, och som i övrigt inte delar min spartanska och republikanska smak för Public Service. Jag börjar bli oändligt trött på bröllopsyran. Man kan ju tänka sig att de flesta skulle tycka att detta var jätteroligt och att vi republikaner mest är suriga glädjedödare. Men när jag ser alla dessa blomsterarrangemang och alla andra tveksamt nödvändiga saker så kan jag tänka mig att detta är ett gott exempel på hur underligt man kan prioritera. Skolor läggs ner, stöd till kulturverksamhet dras in och priserna på lokaltrafiken är, alla dagar utom just bröllopsdagen, extremt höga. Dock plöjer man ner pengar på att sätta något så konstigt som midsommarstångar och flaggstänger i hela stan. Inte nog med det så är det enda SVT visar s.k. Bröllopsspecialer.

Det hela arrangemanget skulle vara en folkfest. Men som min vän, som egentligen brukar strunta i det mesta som har med politik att göra, sa när jag träffade henne igår:
- Detta måste ju vara den enda folkfesten dit folket inte är inbjudet.
Och visst har hon en poäng. Monarkikramande politiker har dock tänkt även på detta. LOVE2010 ska avhjälpa problemet och detta med ett kulturprogram som man väl kan säga en hel del om förutom att det skulle vara rikt på kulturella inslag. Man har till och med gjort ett tappert försök att få det att framstå som att Stockholm Jazzfestival skulle vara ett inslag i LOVE2010, vilket det inte är, tiderna för arrangemangen råkar bara sammanfalla.
Till råga på det så har vi idag kunnat få höra om att LOVE2010 är en flopp. Det är inte speciellt välbesökt.

Vi skulle kanske kunna lägga pengar på att ha kvar små skolor genom att stödja dem ekonomiskt, stödja kulturverksamheter i Stockholm och permanent sänka priserna i lokaltrafiken. Dock kan vi konstatera att den borgerliga majoriteten i Stockholm men också i Sverige prioriterar annorlunda.

/Jonas Lundgren för (v)alombudsmannabloggen - Lidingö

Tidigare texter från Vänsterpartiet Lidingö och våra bloggar:
Vad kostar kungagåvan? Kan inte Treslow och Lindquist betala den själva?
224.900 kronor - Så mycket kostar Stockholms läns kommuners gåvor till Victoria och Daniel